درمان با سلول بنیادی می تواند به معکوس نمودن دیابت نوع 1 کمک کند

10 ژانویه 2012

بر اساس تحقیق جدید ارائه شده در مجله ی BMC Medicine، سلولهای بنیادی خون بند ناف می تواند برای درمان دیابت نوع 1 مورد استفاده قرار گیرد.

در دیابت نوع 1 سیستم ایمنی بدن فرد به سلولهای بتای پانکراس حمله کرده و آنها را تخریب می کنند، در نتیجه بیمار برای ادامه ی حیات خود و تنظیم مقدار قند خون نیاز به تزریق روزانه ی انسولین دارد.

در این روش جدید، سلولهای بنیادی خون بند ناف (خونی که در جفت و بند ناف بعد از تولد نوزاد باقی مانده است) برای هدایت و آموزش مجدد سلولهای T فرد دیابتی و به دنبال آن فعالیت مجدد پانکراس به منظور کاهش نیاز به انسولین تزریقی استفاده می شوند . به این نوع  درمان Stem cell Educator therapy می گویند.

در این روش لنفوسیت های جدا شده از خون بیمار را از روی سلولهای بنیادی خون بند ناف (CBSC) اهداء کنندگان سالم که در دستگاهی تثبیت شده اند (بی تحرک هستند) عبور می دهند، بعد از 2 تا 3 ساعت عبور لنفوسیت های بیمار در این وسیله ، لنفوسیت های مجدداً برنامه ریزی شده را (re-educated lymphocytes) به بدن بیمار بر می گردانند.

دانشمندان بهبود بیماران را در 4،12،24،40 هفته بعد از درمان بررسی کردند. برای بررسی عملکرد سلولهای بتا به اندازه گیری C- پپتید پرداختند. C - پپتید یک قطعه ی پروتئینی است که در مراحل ساخت انسولین از مولکول اولیه جدا می شود تا انسولین بالغ و فعال ساخته شود.

تا هفته ی دوازدهم بعد از درمان در تمام بیمارانی که این درمان را دریافت کرده بودند ، مقدار C- پپتید افزایش می یابد. این بهبود تاهفته ی 24 بعد از درمان مشاهده می شود و تا انتهای تحقیق حفظ گردید .

نتایج نشان می دهد که نیاز به انسولین تزریقی در این بیماران برای حفظ مقدار قند خون کاهش می یابد. هماهنگ با این نتایج مقدار هموگلوبین A1C که یک نشانگر طولانی مدت کنترل قند خون است در این بیماران کاهش می یابد در حالیکه در گروه کنترل این کاهش مشاهده نمی شود.

به گفته ی دکتر Yong Zhao از دانشگاه ایلینوز در شیکاگو: ما در این بیماران شاهد بهبود کنترل سیستم خود ایمنی بودیم . با این نوع درمان (Stem Cell Educator therapy) درصد لنفوسیت های T تنظیمی در خون بیماران تحت درمان افزایش می یابد. سایر مارکرهای عملکرد سیستم ایمنی نظیر TGF- beta1 نیز بهبود نشان می دهد.

منبع: www. newstrackindia.com